نقد وبررسی تخصصی, همه

گوشی می 10 لایت شیائومی، 5G برای همه

می 10 لایت شیائومی

گوشی می 10 لایت شیائومی اجازه ورود شما به دنیای 5G را با کمتر از9  میلیون تومان می دهد. علاوه بر این، گوشی هوشمند مقرون به صرفه شیائومی تجهیزات بسیار قدرتمندی را همراه با پنل AMOLED ارائه می دهد.

در بررسی گوشی می 10 لایت شیائومی در میابیم که آیا Mi 10 Lite نقاط ضعفی نیز دارد یا خیر. برای جانشین می 9 لایت، شیائومی از اسنپدراگون 765G استفاده می‌کند که عملکرد زیادی را برای رنج قیمتی زیر 9 میلیون ارائه می‌کند و شامل یک مودم 5G نیز می‌شود.

 علاوه بر این، یک صفحه نمایش 6.57 اینچی AMOLED با وضوح 1080 در 2400 پیکسل، آپشنی است برای 64 یا 128 گیگابایت حافظه فلش UFS 2.1 و 6 گیگابایت حافظه کاری LPDDR4X.

 در پشت گوشی می 10 لایت شیاومی یک سیستم دوربین چهارگانه هوش مصنوعی با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی قرار دارد . قیمت می 10 لایت شیاومی گوشی در ماه 27 مارس 2020، 413 دلار(حدود12 میلیون) معرفی شد، اکنون با قیمت کمتر از 9 میلیون تومان در دسترس است.

مشخصات گوشی می 10 لایت

قاب گوشی می 10 لایت شیائومی با یک ناچ(بریدگی) و قسمت جلویی می 10 لایت شیاومی از شیشه Corning Gorilla ضد خش نسل پنجم تشکیل شده که به آرامی به داخل قاب منتقل می شود.صفحه نمایش 6.57 اینچی OLED با حاشیه های نازکی در کناره ها محصور شده است.

به لطف بریدگی قطره، قاب بالای آن نیز نسبتاً باریک است. پشت خمیده گوشی هوشمند شیائومی نیز شبیه شیشه است و به دلیل گرد بودن کناره ها، حس خوبی در دست دارد. طرز کار و انتخاب مواد در سطح بسیار خوبی است.

کلیدهای سمت راست محکم در قاب قرار می گیرند. با این حال، قاب (حداقل قسمت بیرونی) از پلاستیک ساخته شده است. در حالی که گوشی می 10 لایت شیاومی دارای گواهی IP برای محافظت در برابر گرد و غبار و آب نیست.با این حال، یک پوشش نانو P2i وجود دارد که از گوشی هوشمند شیائومی حداقل در برابر پاشش آب محافظت می کند.

تجهیزات گوشی می 10 لایت

می 10 لایت شیائومی شامل عملکرد دو سیم کارت، LED وضعیت، بلستر IR و درگاه صوتی کلاسیک 3.5 میلی متری است. انتقال بی سیم محتوای نمایشگر به مانیتور خارجی از طریق Miracast نیز پشتیبانی می شود.در واحد آزمایشی ما، حافظه داخلی UFS-2.1 ظرفیت 128 گیگابایتی را ارائه می‌کند که سیستم عامل و برنامه‌های از پیش نصب شده در حال حاضر 21 گیگابایت را اشغال می‌کنند.فضای ذخیره سازی گوشی هوشمند دو سیم کارته قابل افزایش نیست. باتری 4160 میلی آمپر ساعتی از طریق اتصال USB-C در پایین گوشی هوشمند شارژ می شود. این درگاه از USB-OTG پشتیبانی می‌کند و به شما امکان می‌دهد به سادگی، به عنوان مثال، USB را به گوشی می 10 لایت شیاومی متصل کنید.

نرم افزار گوشی می 10 لایت

جدیدترین نسخه اندروید 10 گوگل روی گوشی می 10 لایت شیائومی از پیش نصب شده است و با رابط کاربری جدید MiUI 12 گسترش یافته است.

مانند نسخه های قبلی خود، MiUI 12 بسیاری از گزینه های تنظیم فردی و یک رابط سیستمی بهینه شده را ارائه می دهد. طرفداران طراحی iOS اکنون می‌توانند یک مرکز خبری اختیاری یا یک برنامه تعویض‌کننده برنامه مشابه iOS را در میان سایر ویژگی‌ها پیدا کنند و همچنین تم‌های متعددی وجود دارد.

محتوای ویدیویی در نتفلیکس ، آمازون پرایم و سایر سرویس‌های پخش ویدیو را می‌توان با کیفیت HD در گوشی می 10 لایت شیاومی مشاهده کرد، زیرا مراحل صدور گواهینامه Widevine L1 را طی کرده است.

می 10 لایت شیائومی

دیگر مشخصات

از نظر ماژول های ارتباطی، می 10 لایت شیائومی از دو سیم کارت، مودم SDX52 کوالکام و استاندارد جدید 5G مربوطه و بلوتوث نسخه 5.1 استفاده می کند. برای ارتباطات میدانی نزدیک از جمله Google Pay، یک تراشه NFC نیز روی آن وجود دارد.

حتی اگر گوشی می 10 لایت شیائومی فقط از دسترسی به 13 باند LTE پشتیبانی می کند، این فرکانس تمام فرکانس های LTE مربوطه برای آلمان، از جمله باند LTE 28 را پوشش می دهد، که در آینده اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد. با این حال، برای کسانی که به عنوان مثال به ایالات متحده سفر می کنند، این می تواند مشکل ساز شود، زیرا فاقد باندهای 13 و 25 است.

این گوشی میان رده مقرون به صرفه همچنین پتانسیل زیادی را در محدوده WLAN در خانه ارائه می دهد، زیرا استانداردهای WLAN a/b/g/n/ac و MIMO چند کاربره پشتیبانی می شوند که نرخ انتقال بالا و نسبتاً ثابت رادر شبکه خانگی تضمین می کند.

 در ترکیب با روتر مرجع Netgear Nighthawk AX12، Mi 10 Lite به سرعت انتقال بیش از 600 مگابیت بر ثانیه دست می یابد که برای گوشی های هوشمند در این رنج قیمت بسیار خوب است.

مانند گوشی‌های هوشمند گران‌تر شیائومی، گوشی می 10 لایت شیائومی برای تعیین موقعیت مکانی خود از باند L1 و همچنین از باند L5 استفاده می‌کند که در بخش حرفه‌ای نیز استفاده می‌شود.

 مکان یابی از طریق سیستم های ماهواره ای اصلی GPS، GLONASS، Beidou و Galileo و همچنین سیستم SBAS تکمیلی مبتنی بر ماهواره، به سرعت با دقت حدود سه متر انجام می شود. گوشی می 10 لایت شیاومی همچنین در تعیین مکان در داخل خانه موفق است، اما آنقدرها دقیق نیست.

عملکردهای تلفن و کیفیت صدا

کیفیت صدای گوشی هوشمند میان رده نامشخص است. صداها به وضوح بازتولید می شوند و توسط شرکای مکالمه ما نیز واضح مشخص می شوند. تماس های ویدیویی با استفاده از دوربین جلوی داخلی از طریق اسکایپ نیز بدون هیچ مشکلی کار می کنند.

می 10 لایت شیاومی از Voice over LTE (VoLTE) و همچنینVoice over Wi-Fi (WLAN calling) پشتیبانی می کند.

گوشی می 10 لایت شیائومی با ماژول چهارگانه دوربین

ماژول دوربین چهارگانه در پشت Mi 10 Lite شامل یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی است که نه از سامسونگ یا سری IMX سونی، بلکه از Omni Vision تهیه شده است.

 دوربین OV48B دارای گشودگی دیافراگم f/1.79 است و همچنین مانند رقبای خود به binning پیکسل تسلط دارد.

عکس‌های 12 مگاپیکسلی گوشی می 10 لایت شیائومی تضمین می‌کند که عکس‌هایی که در نور روز از جزئیات بالایی برخوردار هستند.

 به خصوص وضوح عکس ها بسیار خوب است، حتی اگر برخی از اشیاء گاهی اوقات بیش از حد تیز به نظر می رسند. با این حال، شما باید دید خود را از نظر عکس های کم نور کم کنید.

با استفاده از لنز فوق عریض، کیفیت عکس به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، اما در صورت وجود نور زیاد، می توانید نتایج قابل استفاده در اینجا نیز ایجاد کنید.

لنز 120 درجه وضوح خوبی ارائه می دهد و برخی از جزئیات نیز بازتولید می شوند.

در شرایط نوری خوب، دوربین جلوی 16 مگاپیکسلی قادر است چند سلفی زیبا با کیفیتی که برای محتوای شبکه های اجتماعی کافی است، ثبت کند.

وضوح و دقت رنگ در سطح خوبی است. با این حال، در نور شدید خورشید، قرار گرفتن در معرض اغلب برخی از خطاها را نشان می دهد.

از نظر ویدیو، Mi 10 Lite نیز قوی است، حتی اگر ویدیو را فقط می توان با UHD تا حداکثر 30 فریم در ثانیه ضبط کرد. در طول ضبط، نمی توانید بین لنزهای زاویه باز و زاویه دید فوق العاده جابجا شوید.

دوربین جلو می تواند ویدیوهایی با کیفیت 1080p با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

لوازم جانبی و گارانتی

 گوشی می 10 لایت شیائومی با یک قاب محافظ و یک شارژر ماژولار 22.5 واتی، یک کابل USB و یک قاب محافظ ارائه می شود.

همچنین گارانتی گوشی هوشمند شیائومی 18 ماه پس از تاریخ خرید را پوشش می دهد.

دستگاه های ورودی و عملکرد

گوشی می 10 لایت شیائومی با حسگر اثر انگشت نوری و صفحه نمایش 6.57 اینچی به ورودی ها با دقت پاسخ می دهد.

حسگر اثرانگشت که در زیر پنل OLED تعبیه شده است، قفل Mi 10 Lite را به‌طور قابل‌اطمینانی و سریع باز می‌کند (برای محدوده قیمت آن).

مدت زمانی که طول می کشد تا نمایشگر از حالت آماده به کار روشن شود نیز کوتاه است. برای مثال، برخلاف Poco F2 Pro، سنسور نسبتاً پایین قرار دارد.

در حالی که عملکرد باز کردن قفل چهره از طریق دوربین جلو نیز به طور قابل اعتماد کار می کند، بر اساس تشخیص ساده چهره دو بعدی است.

می 10 لایت شیائومی

 گوشی هوشمند شیائومی با پنل OLED

صفحه نمایش گوشی می 10 لایت شیائومی (TrueColor) در نسبت 20:9 و رزولوشن 2400در1080 پیکسل است که در نتیجه تراکم پیکسلی آن تقریباً 400 ppi میشود که نمایش واضح محتوای تصویر را نیز تضمین می کند.

 نرخ فریم پنل 6.57 اینچی AMOLED 60 هرتز است. از نظر روشنایی، Mi 10 Lite قانع کننده است. با این حال، هنگام استفاده از آن در خارج از منزل بدون فعال بودن سنسور روشنایی، می تواند روشن تر باشد.

 از طرفی در حالت اتوماتیک با پس زمینه سفید خالص به حداکثر 594 cd/m² می رسد. در اندازه‌گیری واقعی‌تر APL50، که توزیع یکنواخت مناطق روشن و تاریک را روی پانل شبیه‌سازی می‌کند، 715 cd/m² بسیار خوبی که برای پنل دارای گواهی HDR10+ اندازه‌گیری می‌کنیم، برای بازتولید محتوای HDR10+ مطلوب نیست.

 با این حال، APL10 ممکن است حتی بالاتر از اندازه گیری APL50 ما باشد.

همانطور که برای پنل های OLED معمول است، گوشی هوشمند میان رده از PWM برای کنترل روشنایی استفاده می کند.

در خارج از منزل، گوشی هوشمند میان رده عملکرد خوبی در حالت خودکار دارد. به دلیل کنتراست بالا و روشنایی نسبتاً بالا، محتویات صفحه نمایش را می توان به راحتی حتی در نور مستقیم خورشید در تابستان خواند.

زوایای دید پنل AMOLED حتی از زوایای دید شیب دار ثابت می ماند. با این حال، از زوایای دید بسیار شیب دار، افت روشنایی به وضوح قابل توجه است.

می 10 لایت شیائومی با اسنپدراگون 765G

Mi 10 Lite به پردازنده Qualcomm Snapdragon 765G مجهز شده است. این چیپست سازنده آمریکایی دارای هسته پرایم سریع با حداکثر سرعت کلاک 2.4 گیگاهرتز است. در حالی که هسته اصلی و همچنین هسته طلایی (2.2 گیگاهرتز) هسته های Cortex-A76 هستند، شش هسته دیگر Cortex-A55 دارای سرعت کلاک 1.8 گیگاهرتز هستند.

Adreno 620 ادغام شده در Snapdragon 765G زیرسیستم گرافیکی را تشکیل می دهد. نسخه G Mi 10 Lite شامل عملکردهای انتخابی Snapdragon Elite Gaming، مانند بازی Smoother، Game Fast Loader و Game Network Latency Manager است.

در عملکرد روزمره، پردازنده میان رده به همراه 6 گیگابایت رم داخلی، عملکرد سیستم متقاعد کننده ای را تضمین می کند. به لطف حافظه UFS، زمان بارگذاری برنامه نسبتاً کوتاه است و انیمیشن ها روان هستند. با این حال، در برخی مکان ها باید افت عملکرد کوچک را تحمل کنید.

در سری بنچمارک، Mi 10 Lite در میان برترین ها قرار می گیرد، اما HiSilicon Kirin 820 در Huawei P40 Lite حتی کمی قدرتمندتر است.

 در بنچمارک های گرافیکی GPU نیز چیزها متفاوت به نظر نمی رسد، جایی که Adreno 620 می تواند عملکرد قابل توجهی را نسبت به Adreno 618 نشان دهد. با این حال، در بنچمارک سیستم PCMark برای اندروید، گوشی هوشمند میان رده شیائومی کمی پایین تر است.

بازی ها

عملکرد Adreno 620 به شما این امکان را می دهد که حتی بازی های سه بعدی پر تقاضا را از فروشگاه Play Store Android عمدتاً بدون لگ انجام دهید. کنترل از طریق صفحه لمسی و سنسور موقعیت به دقت در تست پاسخ می دهد.

شوتر PUBG Mobile با سرعت نسبتاً ثابت 30 فریم در ثانیه در تنظیمات گرافیکی متوسط ​​و با سرعت 40 فریم در ثانیه در تنظیمات پایین اجرا می شود. در طول بازی مسابقه‌ای Asphalt 9 Legends، می‌توان افت قابل‌توجهی در نرخ فریم (14 فریم در ثانیه) در تنظیمات بالا مشاهده کرد. با این حال، میانگین نرخ فریم 30 فریم در ثانیه است.

می 10 لایت شیائومی

می 10 لایت شیائومی با یک بلندگوی مونو خوب

تحت بار ثابت، جلوی گوشی هوشمند Mi 10 Lite تا بیش از 40 درجه سانتیگراد (104 درجه فارنهایت) گرم می شود. با این حال، گرما هرگز در کار روزمره مشکل ساز نمی شود و Mi 10 Lite هرگز به طور ناراحت کننده ای گرم نمی شود.

Mi 10 Lite تنها دارای یک بلندگوی تک است، اما کیفیت آن بسیار مناسب است. با حداکثر حجم تقریباً 82 دسی بل و بازتولید صدای نسبتا خطی، با این بلندگو در استفاده روزمره نا امید نمی شوید. در حالی که بلندگوهای استریو احتمالا بهتر خواهند بود، با توجه به محدوده قیمت می توان یک بلندگو را تحمل کرد.

کسانی که خواهان خروجی صدای بهتر یا افکت های استریو هستند می توانند از راه حل های هدفون سیمی یا بی سیم استفاده کنند. صدای خروجی تمیز و قدرتمند است.

 علاوه بر درگاه صوتی 3.5 میلی متری کلاسیک، استاندارد بلوتوث 5.1 نیز وجود دارد. به لطف پشتیبانی از کدک های بلوتوث، مانند aptX و aptX HD، و همچنین LDAC و AAC، هیچ چیزی مانع از لذت بردن شما از صدا نمی شود.0

باتری بزرگ گوشی هوشمند شیائومی

انرژی مورد نیاز می 10 لایت شیائومی  از یک باتری 4160 میلی آمپر ساعتی تامین می شود که می توان آن را با یک شارژر 22.5 واتی شارژ کرد.

 با توجه به عملکرد شارژ سریع 20 واتی، Mi 10 Lite را می توان در عرض حدود یک ساعت به طور کامل شارژ کرد.

از نظر مدیریت انرژی، گوشی هوشمند میان رده فضایی برای پیشرفت دارد. به خصوص در حین کار  مصرف کمی بالاست که در زمان های بیکار نیز منعکس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *