نقد وبررسی تخصصی

بررسی تخصصی آیفون 12 پرو مکس اپل به همراه مشخصات و قیمت

گوشی آیفون 12 پرو مکس، با بهره مندی از طراحی مدرن و پردازنده قوی مانند A14 Bionic، به کیفیت ساخت متمایزی دست یافته است. اما یکی از قابلیت های منحصر به فرد این گوشی، کیفیت دوربین آن است که کیفیت بالایی برای عکس برداری به ویژه در شب دارد. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این گوشی، می توان به صدای استریو فراگیر و کیفیت بلندگوهای آن اشاره کرد. با اکوتل همراه باشید تا به معرفی کامل این گوشی بپردازیم.

بررسی تخصصی آیفون 12 پرو مکس

با توجه به اندازه بزرگ صفحه نمایش، کیفیت فوق­ العاده دوربین و قابلیت نگهداری شارژ بالا، آیفون 12 پرو مکس، در ردیف اول گوشی ­های اپل قرار گرفته است. این گوشی با سه ظرفیت مختلف 128، 256 و 512 گیگابایتی ساخته شده است و قیمت هر کدام از آن ها به هنگام عرضه در بازار به ترتیب، 1099دلار، 1199دلار و 1399 دلار بوده است. البته هر سه مدل، دارای رم 6 گیگابایتی هستند. این مورد را می توان یکی از مزیت های اپل 12 پرو مکس نسبت به رقبای هم رده خود برشمرد.

با توجه به رنگ­ های زیبا به همراه پرقدرت ­ترین تراشه و اتصال 5G، مجهز بودن گوشی به سیستم لرزش­ گیر بسیار پیشرفته، بزرگ­ ترین صفحه نمایش گوشی­ های آیفون به اندازه 7/6 اینچ، می ­توان آیفون 12 پرو مکس را مدرن ­ترین گوشی شرکت اپل به حساب آورد.

این گوشی که از صفحه نمایش آن با عنوان غول­ پیکر، بین گوشی های تولید شده شرکت اپل یاد می کنند، از جنبه زبان طراحی با ورژن های قبلی خود تفاوتی ندارد. این طور به نظر می رسد که به منظور ایجاد مدل کامپیوتری CAD، اندازه و وزن آن را افزایش داده باشند. در مقایسه با گوشی سامسونگ S20plus می­توان گفت، آیفون 12 پرو مکس عریض­ تر و حدودا 40 گرم سنگین تر است.

آیفون 12 پرو مکس

کیفیت ساخت آیفون 12 پرو مکس

بیشترین تغییری که شرکت اپل در گوشی آیفون 12 پرو مکس، نسبت به مدل ­های پیشین آن ارائه کرده است، زبان طراحی پیشرفته است. همچنین، از پوشش flat برای جلو و پشت گوشی استفاده کرده است، تا زبان طراحی قسمت­ های مختلف آیفون، هماهنگ با یکدیگر باشند. با اینکه طراحی جدید گوشی اپل 12 پرو مکس بر جذابیت آن افزوده است، اما راحتی ورژن­ های پیشین را به هنگام در دست گرفتن گوشی ندارد.

دقت ساخت Apple iphone 12 pro max، به قدری بالا است که با لمس مرز بین فریم گوشی و صفحه آن، ظاهری یکپارچه را نشان می­ دهد. به طوری که فریم و صفحه نمایشگر، کاملا مماس بر هم قرار گرفته ­اند. فریم آیفون 12 پرو مکس مانند ورژن­ های قبلی خود از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. معمولا این نوع فولاد در تجهیزات پزشکی کاربرد فراوانی دارد و با پوشش درخشان مشابه رنگ بدنه گوشی ساخته می ­شود.

گوشی آیفون 12 پرو مکس، در رنگ­ های جذاب خاکستری، آبی، نقره ­ای، طلایی تولید می­شوند. با توجه به اینکه پشت گوشی از صفحه مات تشکیل شده است، انتظار می­ رود آثار چربی و اثر انگشت به راحتی روی آن نشان داده نشود. اما اثر انگشت روی قاب فلزی و براق آن، قابل نمایش خواهد بود. به همین دلیل یا باید از کاور استفاده کنید و یا هر چند دقیقه با دستمال این لکه ­ها را تمیز کنید.

همچنین Apple iphone 12 pro max، در برابر آب و ذرات گرد و غبار، بسیار مقاوم ­تر از ورژن ­های پیشین تولید شده است. چنان که گواهی IP68 را دریافت کرده است. طبق این گواهی، می­تواند فشار  آب را در عمق 6 متر تا 30 دقیقه­ تاب بیاورد.

آیفون 12 پرو مکس

کیفیت ساخت صفحه نمایش

در رابطه با ظاهر گوشی آیفون 12 پرو مکس، باید اشاره کرد که نسبت به ورژن قبلی خود قطر صفحه نمایش به اندازه 20 درصد افزایش یافته است. همچنین بر نسبت صفحه نمایش به بدنه گوشی، افزوده شده است. محافظ صفحه نمایش این گوشی غول­پیکر، از جنس سرامیک شیلد است، که ترکیبی از شیشه و سرامیک بوده و در برابر حوادثی چون سقوط، مقاومت 4 برابری آن مانع از ایجاد خط و خش بر روی صفحه نمایش می­شود. با این حال این ادعا نباید موجب شود تا هیچ محافظی برای صفحه نمایش در نظر گرفته نشود!

البته شرکت اپل، برای قاب پشتی آیفون 12 پرو مکس مشهد، استفاده از شیشه گوریلا را ترجیح داده است و خبری از سرامیک شیلد نیست. این شیشه به صورت مات ساخته شده است. دوربین نیز همانند ورژن­های قبل، در سمت چپ قاب پشتی قرار گرفته است. برآمدگی یکپارچه دوربین، با اینکه طراحی و ظاهر گوشی را تحت تاثیر قرار نداده است اما تعادل آن را به هنگام قرار دادن بر روی سطح صاف به هم می­زند.

آیفون 12 پرو مکس

در مقایسه با آیفون 11 پرو مکس، ارتفاع آیفون 12 پرو مکس، به اندازه 8/2 میلی ­متر بلندتر شده است، همچنین عرض آن 3/0 میلی­متر افزایش یافته است. با اینکه این ویژگی ­ها تا حدودی وزن این مدل از گوشی اپل را افزایش داده است، اما با توجه به کاهش ضخامت به اندازه 7/0 میلی ­متر، ابعاد گوشی، در حالت کلی کوچکتر شده است. باید گفت این گوشی غول­پیکر، به راحتی از روی دست لیز خورده و تخت بودن سطح فریم گوشی حس راحتی چندانی به کاربر نمی ­دهد. البته ممکن است البته استفاده از محافظ، می تواند این مشکل را حل کند.

کلیدهای آیفون 12 پرو مکس طرح اصلی، مانند ورژن­ های قبل جای خود را حفظ کرده­اند. اما با توجه به فریم تخت گوشی، کلیدها نیز تخت شده­اند. این کلیدها که فلزی هستند، ساختار مقاومی دارند و حس خوبی به هنگام فشردن به کاربر منتقل می­ کنند. البته ناگفته نماند، حاشیه ­های فریم، با نوار پلاستیکی پوشیده شده است که به منظور تقویت آنتن­ دهی استفاده می­شود.

آیفون 12 پرو مکس

مشخصات فنی آیفون 12 پرو مکس طرح اصلی، نمایشگر و نرم­افزار

شرکت اپل، بزرگترین صفحه نمایش خود را برای آیفون 12 پرو مکس در نظر گرفته است. این گوشی با اندازه 7/6 اینچ، رزولوشن ۲۷۷۸ در ۱۲۸۴ را در صفحه نمایش ارائه کرده است. همچنین با تراکم 458 پیکسلی، تصاویری بسیار با کیفیت و شارپ را نمایش می­ دهد. نمایشگر اپل 12 پرو مکس، از فناوری Super Retina XDR بهره می ­برد که از استانداردهای HDR10  و Dolby Vision تبعیت می­ کند.

 

نتایج آزمایش روشنایی آیفون 12 پرو مکس، نشان می ­دهد که با افزایش سطح سفید، میزان روشنایی ثابت می ­ماند که از ویژگی­های منحصر به فرد آن به شمار می­آید. با استفاده از فناوری تنظیم اتوماتیک رنگ، آیفون 12 پرو مکس، فضاهای رنگی و نور صفحه را به طور اتوماتیک تغییر می ­دهد. در مورد روشنایی در محیط­های باز هیچ نگرانی نخواهید داشت. چرا که سنسور نور با سرعت مطلوبی میزان روشنایی را تنظیم می ­کند. از دیگر ویژگی­ های منحصر به فرد گوشی آیفون 12 پرو مکس، می­توان به کالیبره کردن صفحه نمایش اشاره کرد. چرا که میانگین 8/1 برای خطا در فضای رنگی، نتیجه­ای بسیار مطلوب است.

 

اپل، نسل جدید گوشی ­های خود را به سیستم عامل ios 14/1 مجهز می ­کند. قابلیتی که به گوشی Apple iphone 12 pro max افزوده است، پشتیبانی از اصلاح فیلم های 10 بیتی HDR در برنامه Photo نصب شده بر گوشی است. البته سیستم عامل ios 14 نسبت به ورژن قبل، تغییرات زیادی داشته است که بیشتر آنها در صفحه home قابل مشاهده هستند. هر برنامه ای که نصب شود، به صورت اتوماتیک در فولدر مخصوص جای می گیرد. با افزودن App Library به امکانات آیفون 12 پرو مکس امکان مخفی سازی صفحه home برای کاربر فراهم شده است.

 

از دیگر قابلیت های گوشی اپل 12 پرو مکس، که برای کاربران این گوشی جذابیت داشته است، می توان به ویژگی Picture in Picture اشاره کرد که می توان همزمان با تماس تصویری، به تماشای ویدئو ادامه داد. همچنین در رابطه با برنامه Messages باید اشاره کرد که می­ توان تا 9 مکالمه انتخابی را در بالای صفحه، نشان یا پین کرد.

آیفون 12 پرو مکس

کیفیت دوربین آیفون 12 پرو مکس

باید ادعا کرد که اپل، بهترین دوربین طراحی شده خود را برای آیفون 12 پرو مکس در نظر گرفته است. سیستم لرزش گیر جدید، توانایی بزرگنمایی تا 5/2 برابر و… بر قابلیت دوربین آن افزوده است. یکی از قابلیت هایی که به دوربین اضافه شده است، اضافه شدن سیستم LiDAR به پنل پشت گوشی است. این سیستم در واقع، فاصله از سوژه را اندازه می گیرد. به کمک این سیستم می توان فوکوس تا 6 برابر دقیق تر روی سوژه داشت. حتی برای فیلم برداری در محیط تاریک نیز حرفی برای گفتن دارد.

 

علاوه بر تغییراتی که در سیستم سخت افزار ایجاد شده اند، نرم افزار دوربین آیفون 12 پرو مکس نیز تغییر کرده است. یکی از این تغییرات آیفون 12 پرو مکس طرح اصلی که به کمک قدرت پردازشی ISP فراهم شده است، جابه جایی آرام و بدون لرزش بین دوربین ها است.

با استفاده از فناوری فیلم برداری 10 بیتی، می توان تا 700 میلیون رنگ را در ویدئوها ثبت کرد. شرکت اپل، امکان ذخیره سازی داده های HDR را در محلی خارج از استریم ویدئو فراهم کرده است. این امر موجب می شود تا به هنگام تماشای فیلم در صفحه نمایشی که از HDR پشتیبانی نمی کند، فریم و تصاویر به درستی نمایش داده شوند.

آیفون 12 پرو مکس

اپل از فناوری Smart HDR برای نمایشگر آیفون 12 پرو مکس استفاده کرده است که پیشرفت قابل قبولی محسوب می شود. اغلب رنج دینامیکی عکس هایی که با دوربین های عکاسی و گوشی های موبایل ثبت می شوند، پایین است، فناوری HDR برای نزدیک تر شدن این عکس ها به واقعیت استفاده می شود.

دوربین Apple iphone 12 pro max، به لنز عریض 26 میلی متری با دیافراگم f1/6 مجهز شده است. این یعنی عکاسی با کیفیت تری در محیط شب و تاریک، می توان انتظار داشت. همچنین لنزهای دوربین به گونه ای طراحی شده اند که شفافیت بیشتری در گوشه کادر نشان می دهند.

 

همانطور که پیش تر اشاره شد، دوربین تله فوتو، امکان زوم اپتیکال تا 5/2 برابر را فراهم کرده است. دوربین آیفون 12 پرو مکس نسبت به ورژن قبل، از حسگر بزرگتری بهره مند شده است. به طوری که اندازه آن تا 47 درصد افزایش یافته است. هرچه اندازه حسگر بزرگتر باشد، عکس های با کیفیت و با جزئیات دقیق تری در محیط های کم نور ثبت می شوند. حسگر بزرگتر، عملکرد و کارایی دوربین آیفون 12 پرو مکس مشهد را تا 88 درصد بهبود داده است. این گوشی دارای یک دوربین اولتراواید 12 مگاپیکسلی، یک دوربین تله فوتوی 12 مگاپیکسلی، ماژول عمق سنج و نیز دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی است.

کیفیت دوربین آیفون 12 پرو مکس، به قدری بالا است که عکس هایی که در روشنایی مناسبی ثبت می شوند، از لحاظ کیفیت رنگ، اندازه نویز تصویر و … بسیار مشابه عکس های ثبت شده با دوربین های حرفه ای اند.

آیفون 12 پرو مکس

معمولا عکاس های حرفه ای، بیشتر علاقه دارند تا عکس های خام یا به اصطلاح RAW که چندان قابل پردازش نیستند، ثبت کنند. به همین دلیل در اغلب گوشی های هوشمند، کاربران نیاز دارند تا از برنامه های جداگانه ای برای تغییر و ویرایش عکس ها استفاده کنند. اضافه شدن Apple ProRaw یکی از قابلیت های منحصر به فرد این گوشی به شمار می آید. با این برنامه، علاوه بر امکان ثبت عکس های RAW کاربران می توانند کاهش نویز ها را نیز تجربه کنند.

با بهره مندی آیفون 12 پرو مکس از دو حسگر برای دوربین اصلی، امکان نمایش عکس های با کیفیت فوق العاده برای کاربران فراهم شده است. اپل، با رونمایی از تراشه جدیدی که در این گوشی استفاده کرده است، ویژگی های جذابی شامل HDR3، Deep Fusion و… را برای دوربین این گوشی فراهم کرده است. این امکانات، عکاسی در شب را آسان تر کرده و تصاویر شفافی را ارائه می کنند.

 

حالت Deep Fusion زمانی که نور محیط ایده آل نباشد، برای عکاسی شفاف تر و واضح تر کمک می کند. نحوه کارکرد Deep Fusion به این صورت است که هنگام عکاسی در محیط کم نور، با فعال شدن این گزینه، قبل و بعد از لمس کلید ثبت عکس، حدود 4 فریم عکس می گیرد. یعنی در مجموع 9 فریم عکس می گیرد. سپس  با حذف تصاویر بی کیفیت، بهترین تصویر ثبت شده را به کاربر ارائه می دهد. این ویژگی ها در دوربین آیفون 12 پرو مکس، آن را چند قدم به دوربین های عکاسی حرفه ای نزدیک تر کرده است.

آیفون 12 پرو مکس

قیمت آیفون 12 پرو مکس طرح اصلی و عملکرد آن

یکی از قابلیت های جدیدی که اپل برای آیفون 12 پرو مکس در نظر گرفته است، شبکه 5G می باشد. به طوری که در شرایط ایده آل، سرعت اتصال می تواند به 5/3 گیگابیت در ثانیه (معادل )نیز برسد. همچنین آیفون های جدید، به صورت هوشمند زمانی که به شبکه G5 نیازی نباشد، به سرعت به شبکه LTE  متصل می شود. البته شبکه نسل پنجم فعلا در دسترس کاربران ایرانی نیست.

طبق ادعای شرکت اپل، پردازنده ای که در Apple iphone 12 pro max استفاده شده است، سرعتی غیر قابل رقابت در دنیای محصولات گوشی هوشمند را دارا است. رم مورد استفاده در این گوشی نیز، بر گرفته از ماژول 6 گیگابایتی MT53D512M64D4UA-046 می باشد.

بررسی باتری

با توجه به این که گوشی های پرچم دار موجود در بازار معمولا از باتری 4000 میلی آمپرساعتی پشتیبانی می کنند، اپل باتری 3687 میلی آمپرساعتی را برای آیفون 12 پرو مکس در نظر گرفته است که نسبت به ورژن های قبل حدود 7 درصد ظرفیت باتری را کاهش داده است. میزان نگهداری شارژ به هنگام تماشای فیلم، حدود 20 ساعت و 47 دقیقه ارزیابی شده است که نسبت به آیفون 12 پرو، پیشرفت قابل توجهی داشته است. یکی از تغییرات اساسی در نسل گوشی های اپل، که با آیفون 12 پرو مکس معرفی شد، شارژر بی سیم آن بود. مهندسان طراح، در کنار فناوری شارژ بی سیم دو ماژول آهنربایی را پشت قاب تعبیه کرده اند.

 

با توجه به دارا بودن قابلیت فناوری شارژر مگ سیف، 2 آهنربا درون گوشی آیفون 12 پرو مکس قرار گرفته است. فناوری مگ سیف، همان شارژر بی سیم است. یک آهنربای حلقه ای برای ثابت کردن موقعیت مگ سیف و یک آهنربای کوچک برای نگهداری از لوازم جانبی آن در نظر گرفته شده است. اگر بدنه گوشی به صورت ثابت با شارژر مگ سیف در تماس باشد، قدرت شارژ بی سیم به 15 وات می رسد. جعبه Apple iphone 12 pro max، شامل کابل USB-C می باشد. شرکت اپل، دلیل این کار را حفاظت از محیط زیست می داند.

با اینکه باتری آیفون 12 پرو مکس مشهد، نسبت به برخی گوشی های پرچم دار موجود در بازار، ظرفیت پایین تری دارد، اما به نسبت سایر مدل های اپل، باتری بزرگی محسوب می شود. بنابراین انتظار می رود با توجه به استانداردهایی که اپل در نظر گرفته است، طول عمر بیشتری داشته باشد.

آیفون 12 پرو مکس

تست باتری آیفون 12 پرو مکس

با توجه به این که شرکت اپل همه جزئیات طراحی و ساخت محصولات خود را ارائه نمی کند، روش دقیقی برای تست باتری نمی توان یافت. اما می دانیم که این باتری مانند ورژن های قبل از جنس لیتوم یونی ساخته شده است و در نوع خود، بی رقیب محسوب می شود. در این بخش به بررسی باتری با توجه به چند آزمایش ساده، می پردازیم:

یکی از این تست ها، مربوط به وب گردی می باشد. باتری Apple iphone 12 pro max در اغلب تست های انجام شده، نتایج مطلوبی داشته است. برای مثال، با این باتری می توان به مدت 14 ساعت وب گردی کرد. برای تماشای ویدئو و فیلم نیز، این عدد به 15 ساعت می رسد. همچنین 21 ساعت مکالمه را پشتیبانی می کند. با اینکه گوشی آیفون 12 پرو مکس، عمر کوتاه تری نسبت به آیفون 11 دارد، اما محصول برتری به حساب می آید. این برتری علی رغم صفحه نمایش بزرگ آن به باتری مربوط می شود.

 

کاربرانی که از یوتیوب بسیار استفاده می کنند، می دانند که این شبکه می تواند حتی جایگزین تلویزیون باشد. بنابراین می توان از یوتیوب به عنوان تخمین عمر باتری استفاده کرد. براساس آزمایش انجام شده، باتری آیفون 12 پرو مکس، جوابگوی 8 ساعت و 7 دقیقه تماشای ویدئو در یوتیوب بوده است. اما به هنگام بازی، دمای گوشی بالا می رود که از معایب آن به حساب می آید. به خصوص برای گیمرهای حرفه ای خبر بدی می تواند باشد.

گزارش شده است که طی یکی از آزمایشات، به هنگام بازی Minecraft، کاربران شاهد ذوب شدن باتری آیفون بوده اند. همچنین در آزمایشی مشابه، به هنگام بازی Call of Duty Mobile باتری آیفون 12 پرو مکس مشهد پس از گرم شدن، با سرعت 15 درصد تخلیه شده است. البته نمی توان از باتری این گوشی ایراد گرفت. چرا که علت گرم شدن به ریزپرازنده های درون گوشی مربوط می شود که احتمالا بهینه سازی نشده اند.

 

آیفون 12 پرو مکس

در آیفون 12 پرو مکس امکان استفاده از PD 20W فراهم شده است. اگر آداپتور شارژر اصل از بازار تهیه شود، می توان با استفاده از شارژر بی سیم، گوشی را شارژ کرد. به منظور شارژ باتری آیفون 12 پرو مکس، با یک شارژر 20 وات، حدود نیمی از باتری در 30 دقیقه شارژ می شود و تا 85 درصد باتری در یک ساعت شارژ خواهد شد. برای شارژ کامل، حدودا 90 دقیقه زمان لازم است.

اما گوشی اپل 12 پرو مکس، از شارژرهای 15 واتی بی سیم به خوبی حمایت می کند. اگر باتری کاملا خالی باشد، با تنها 5 دقیقه شارژ، می توان گوشی را روشن کرد. با توجه به آزمایش انجام شده، در مدت 30 دقیقه، 28 درصد از باتری توسط شارژر بی سیم شارژ خواهد شد. برای شارژ کامل نیز به 3 ساعت زمان نیاز است.

آیفون 12 پرو مکس

جمع بندی

صفحه نمایش بزرگ این مدل از محصولات اپل، می تواند تا حدی مشکلاتی که در تست باتری به وجود می آیند را پوشش دهد. البته باید اشاره کرد که این ایرادات بیشتر به هنگام اجرای بازی ها خودنمایی می کنند. استفاده از بازی ها علاوه بر اینکه روی باتری تاثیر منفی دارند می توانند در کاهش عمر گوشی نیز موثر باشند.

می توان گفت گوشی آیفون 12 پرو مکس، با بهره مندی از طراحی به روز همچنین استفاده از پردازنده قوی مانند A14 Bionic، به کیفیت ساخت متمایزی دست یافته است. همچنین نباید از جذابیت ظاهری آن، با لبه­ های فلزی غافل شد. نمایشگر اولد، با کیفیت روشنایی و رزولوشن بالا از دیگر قابلیت­های اپل 12 پرو مکس به شمار می آیند.

اما یکی از قابلیت های منحصر به فرد این مدل غول پیکر از گوشی های آیفون، کیفیت دوربین آن است که کیفیت بالایی برای عکس برداری به ویژه در شب فراهم شده است. دوربینی که به فناوری تله فوکو برای عکاسی مجهز شده است و می تواند بهترین انتخاب برای علاقه مندان به عکاسی و فیلمبرداری با کیفیت، باشد.

همچنین استفاده از باتری با ظرفیت مطلوب و مدت زمان بالای نگهداری شارژ، به قابلیت های این گوشی افزوده و به گزینه جذابی برای خرید تبدیل شده است. از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این گوشی، می توان به نرم افزار خاص گوشی و نیز صدای استریو فراگیر و با کیفیت بلندگوهای آن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *